چند ایده غافلگیر کننده برای مناسبت های مذهبی

در اعیاددهه ولایت بعضی‌ها ایده‌هایشان شاهکار بود، غافلگیر کننده و جذاب. از دیزی صدادار تا سبزی حال خوب کُن. ایده‌هایی که نه فقط عید غدیر، بلکه در هر مناسبتی برای عرض ارادت به ائمه علیهم السلام می‌توانید ازآن استفاده کنید.

چند ایده غافلگیر کننده برای مناسبت های مذهبی

گروه زندگی؛ راضیه ابراهیمی: بعضی‌ها تمام ساعات، دقیقه‌ها و ثانیه‌های چند روز پیش را توی ذهنشان نشانده‌اند، آن هم نه آن گوشه موشه ها، بلکه درست وسط مغزشان، آن هم شفاف و روشن. چرا؟ چون باتمام توان و در حد وُسع خودشان سنگ تمام گذاشته‌اند برای بزرگداشت عید غدیر. بعضی‌ها ایده‌هایشان شاهکار بود، غافلگیر کننده و جذاب. از دیزی صدا دار گرفته تا سبزی حال خوب کن. اگر مایلید بدانید دیزی صدا دار چیست و سبزی حال خوب کُن دیگر چه صیغه ایست و بر چند ایدهٔ خلاقانه دیگر هم گذری داشته باشید، با این گزارش همراه شوید. ایده‌هایی که نه فقط عید غدیر، بلکه در هر مناسبتی می توانید برای عرض ارادت به ائمه علیهم السلام از آن استفاده کنید.

*عیدی دادن مردم به مردم در یک مدل خلاقانه

زورخانه خلاق ایران را یادتان هست؟ مکانی در کاشان، که نوجوانان و جوانان خلاق کاشانی برای انجام برنامه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و ورزشی مختلف، جمعشان جمع است و پُشتشان گرم. خودشان می گویند:« اینجا هر کاری می‌کنیم، پشتمان گرم است، البته نه به نهاد و ارگان و حزب و جناح، پشتمان گرم است به روح پاک پهلوان سعید و محمد طوقانی که اینجا، در این زورخانه دفن شده‌اند.»

«محمد خالقی»؛ مدیر موکب پهلوان سعید در پیاده روی عیدغدیر بود و می‌گوید:« به دنبال ایده‌ای بودیم که هم یک سنت غدیری را احیا کنیم و هم تمرکزمان از مخاطب نوجوان دور نشود. به این ایده رسیدیم که موکب پهلوان سعید، موکب اطعام نباشد. موکب سرود نباشد. موکب شربت و نوشیدنی نباشد، بلکه موکب عیدی باشد. سنت‌های غدیری را که مطالعه می‌کردیم، دیدیم یک سنت کمتر فراگیر شده در سطح اجتماع همین سنت عیدی دادن است. مگر فقط باید سادات به دیگران عیدی بدهند، چرا همه مردم به هم عیدی ندهند. در این موکب در حقیقت مردم به مردم در یک مدل خلاقانه عیدی می‌دهند و ما صرفاً واسطه هستیم. از قبل به سراغ مجموعه‌های مختلف و شرکت‌ها و کسب و کارهای مردمی رفتیم. از آنها پرسیدیم که چه چیزی می‌خواهید به نوجوانان عیدی بدهید. آن عیدی‌ها را تحویل گرفتیم و به نام همان مجموعه اصلی به نوجوانان عیدی‌ها داده شد.»

«محمد حسین فیاض»؛ مدیر فرهنگی موکب پهلوان سعید زورخانه خلاق ایران می‌گوید:«برای اینکه مدل عیدی دادن در موکب خلاقانه و جذاب باشد، یک صفحه سایت ذیل وبسایت زورخانه طراحی شد که در آن نوجوانان پس از ثبت نام وارد یک گردونه عیدی می‌شدند.

این گردونه عیدی پر از عیدی‌های مختلفی بود که مجموعه‌های مختلف از قبل به ما تحویل داده بودند و ما در موکب حاضر کردیم. این عیدی‌ها در دو دسته نقدی و غیرنقدی دسته بندی می‌شدند. مثلاً عیدی یک دانش آموز مبلغی نقدی از طرف فلان پزشک شهر کاشان بود. یا دیگری مبلغی عیدی از طرف فلان کسب و کار شهر. که همان جا نقداً تقدیمشان کردیم.

اما عیدی‌های غیرنقدی شامل محصولاتی مثل لوازم التحریر، اکسسوری های نوجوان، گل سر، عطر، بن خرید بستنی و آبمیوه، بن خرید فست فود و…بود. این موکب عصر عید غدیر بین انبوه دیگر موکب‌های شهر کاشان بر پا بود.»


دیزی صدادار اطعام موکب پهلوان سعید به روشی خلاقانه بود

*دیزی صدا دار

یکی دیگر از ایده‌های خلاقانه زورخانه پهلوان سعید در ایام عید غدیر، خلاقیت در اطعام غدیرشان بود.

«رامین اشرف»؛ مدیر تشریفات زورخانه خلاق ایران، پیرو اطعام خلاقانه امسال زورخانه پهلوان سعید می‌گوید:«عنوان اطعام غدیر امسال، اطعام پهلوانی است. یکی از اهداف فرهنگی زورخانه پهلوان سعید، احیای فرهنگ و مرام پهلوانی است. غذای اطعام امسال، یعنی گوشت نخود یک غذای اصیل کاشانی و مقوی بود. گوشت نخود کاشان یکی از غذاهای مورد علاقه و پرخاصیت کاشان است. ما معتقدیم غذایی که برای نذری ائمه هست، باید به بهترین کیفیت و با بهترین مواد اولیه پخته شود و بهترین بسته بندی را هم داشته باشد.

برای همین ما اصرار داشتیم که از گوشت گوساله و گاو در نذری‌هایمان استفاده نکنیم. گوشت گوسفندی با بهترین کیفیت استفاده کردیم هر چند که با گوشت غیر گوسفندی می‌شد تعداد بیشتری نذری تهیه کرد. از ظروف پلاستیکی یک بار مصرف هم استفاده نکردیم، از ظروف سفالی اصیل که هم سالم است و هم یادگاری از غدیر می‌ماند استفاده کردیم. همیشه بسته بندی غذا در ایام عید غدیر دغدغه ما بود که بسته بندی بتواند ظرفیت خاطره سازی برای افراد داشته باشد. به ایده ظرف دیزی تزیین شده رسیدیم. تمام این ظروف سفالی توسط خطاطان مزین به نام امیرالمؤمنین علی علیه السلام شدند.

یکی دیگر از دغدغه‌های ما پیوست فرهنگی جذاب اطعام بود. برای این موضوع ایده پردازی کردیم و به ایده اطعام صدادار رسیدیم. تمام این دیزی‌ها صدادار بودند. یعنی افراد می‌توانستند با گوشی خود، بارکد روی ظرف را اسکن کنند و صدای دیزی که یک پادکست خلاقانه در تبریک عید غدیر بود را بشنوند. جالب است بدانید هزینه تمام این اتفاقات خلاقانه فرهنگی اجتماعی زورخانه پهلوان سعید توسط مردم تأمین می‌شود، و زورخانه به هیچ نهاد یا ارگانی وابسته نیست.»